Indbydende ventearealer på Odense Universitetshospital er klar

900 stole er blevet ompolstret med ensartet og mere hygiejnisk betræk, der er blevet malet og ryddet op og alle ventearealer har fået samme infostationer - signalet er, at her er plads til patienter og pårørende

100 nye ventearealer på seks måneder

Efteråret 2016 betød en intensiv proces med at opgradere ventearealerne på Odense Universitetshospital. Det hele var blevet muligt efter, at regionsrådet i Region Syddanmark bevilgede fem millioner kroner til projektet.

Baggrunden var, at ventearealerne på OUH var i dårlig stand. Indtrykket var slidt og præget af hjemmelavede løsninger.

De nye ventearealer signalerer genkendelighed og ro, lever op til hygiejnemæssige krav og fortæller, at her er plads til patienter og pårørende.

Tre af de nye arealer blev præsenteret ved en reception lige før jul den 22. november 2016. Hovedparten af ventearealerne på OUH er klar, mens resten færdiggøres i løbet af januar 2017. Det skriver Odense Universitetshospital.

Hos Fertilitetsklinikken venter patienterne på gangen. Her har nye tiltag med parvise siddepladser opdelt af blomster skabt mere private rammer. Samtidig har maling og færre billeder gjort rummet mere lyst.

På Øre-Næse-Halskirurgisk Afdeling skaber en ny høj sofa mere ro i ventearealet, og på Ortopædkirurgisk Afdeling giver maling, matchende møbler, moderne tv og nye lamper både et mere professionelt og indbydende udtryk.

Brugerinddragelse og genbrug

Gennem processen er personalet løbende blevet inddraget.

- det her projekt er gået så stærkt, at vi simpelthen mødte op og bad om at tale med afdelingssygeplejersken, forklarer Kristine Kjærsig, innovationskonsulent og arkitekt i  Syddansk Sundhedsinnovation.

Mette Mollerup, udviklingskonsulent, KFIU - Kvalitet og Patientsamarbejde på OUH fortsætter,

- vi blev taget rigtig godt imod og fik næste frie hænder. 

Et hurtigt men grunddigt forarbejde lagde stilen for projektet:

  • Studerende var rundt over hele OUH for 'at tælle ventearealer' - både egentlige venterum, åbne nicher og ventezoner i gangarealer.
  • Fire indsatsområder blev formuleret: Oprydning, malearbejde, ompolstring af eksisterende stole og udsmykning.

Læs mere om hele processen.

Infostationer samler alt det løse

En vigtig del af oprydning og udsmykning var at udvikle og producere en infostation.

Infostationen samler plakater og infomateriale ét sted og har fast plads til håndspritholderen og skraldespanden. Hele infostanderen er i ét stykke, og den er løftet fra gulvet. Det gør rengøring nem og effektiv.

 

Syddansk Sundhedsinnovations rolle

Sammen med Facilities Management på OUH har Syddansk Sundhedsinnovation deltaget i planlægning og koordinering af projektet.

SDSI har haft ansvar for den brugerinddragelse, som har dannet udgangspunkt for de forskellige indretningsløsninger. Endeligt har Syddansk SuUndhedsinnovation været ansvarlig for udvikling, test og produktion af 100 infostationer.



Kontaktpersoner
Specialkonsulent, arkitekt
Kristine Nielsen
+45 2920 2204
kn@rsyd.dk

Innovationskonsulent
Louise Linaa
+45 2496 5603
Louise.Linaa@rsyd.dk

Udviklingskonsulent, Odense Universitets Hospital
Mette Mollerup
+45 2172 3683
mette.mollerup@rsyd.dk